Wednesday, December 10, 2014

#KisahSuksesBAD - Sarapan Pagi Percuma

#KisahSuksesBAD - 10 Disember 2014 - Sarapan Pagi Percuma

Sepatutnya saya sudah lama buat Latihan Praktikal 7 Hari BAD ini, iaitu sejak saya terima ebook BAD 1.0. Dalam Latihan Praktikal 7 Hari, kebanyakan cadangan latihan adalah ketika kita berada dalam kesenangan.

Tapi sebab saya belum belajar yakin dengan baik, maka saya bermula dengan BAD semasa dalam kesusahan. Iaitu kisah saya terkunci di luar pejabat. Hehe. 

Baik. Ini kisah selepas saya sudah belajar yakin dan yakin Allah akan beri apa yang saya minta, sama ada sekejap, lama, dimakbulkan atau ditangguhkan.
Pagi tadi, saya solat Dhuha seperti biasa. Selepas solat teringat bahawa saya belum habis menjalani latihan praktikal. Saya mulakan dengan BAD - Pow makanan dengan Allah!

Saya BAD untuk mendapat sarapan pagi percuma. Pagi ini, saya sebenarnya perlu menunggu confirmation daripada rakan untuk berjumpa jam 9 pagi. Ada urusan penubuhan NGO yang akan dibincangkan. 

Dalam BAD ada BAD
Sambil-sambil menunggu, saya layari Facebook. Kemudian terlihat di wall Tuan Abu Hassan al-Gerikas, buku yang saya order sudah sampai. Saya pun BAD agar dapat ambil hari ini dan terus tulis komen di gambar itu.

Tidak sampai 5 saat, Tuan Abu Hassan PM saya di inbox mengajak berjumpa jam 9 pagi. Mesej Tuan Abu Hassan tidak menunjukkan beliau sudah baca apa saya tulis di wall beliau. Subhanallah! Terkejut saya.

Namun, saya ada appointment yang saya perlu confirm terlebih dahulu. Selepas berbincang beberapa minit, saya menelefon kawan saya yang mahu berjumpa jam 9 pagi.
Rupa-rupanya, beliau ajak jumpa jam 9 malam, bukan jam 9 pagi. Allahu.

Terus saya bersiap untuk ke Huffaz Bistro jam 9 pagi, appointment dengan Tuan Abu Hassan.

Kami berbincang macam-macam perkara. Dari dunia penerbitan, bisnes, grup bisnes, berkenalan dengan grup Pulau Jutawan, berbincang SOP, peluang-peluang bisnes baru, dan akhirnya tibalah masa untuk ambil buku.

Saya bertanya berkenaan sarapan kami tadi. Saya mahu membayar. Tuan Abu Hassan kata, sudahpun dibayar.

Aneh, siapa yang membayar?

Ada hamba Allah, yang kami sendiri tidak tahu siapa, sudahpun membayarkan sarapan untuk kami. Bukan saya seorang, tetapi satu meja!

Allahu Akbar! Subhanallah, nikmat yang manakah yang dapat saya dustakan. Allah beri dan beri. Membuatkan saya malu.


No comments:

Post a Comment