Thursday, December 25, 2014

Isu Bantuan Banjir : Boleh Percayakah?

BOLEH PERCAYA KE?
---------------------------------
Semalam saya membuka ruang untuk komen ke mana boleh disalurkan bantuan untuk Orang Kena Banjir (OKB). Macam-macam komen dan maklumat saya perolehi. Ada yang persendirian, ada yang kelab, ada NGO, ada parti politik.

Ada orang mesej saya dan bertanya, "Ustaz, boleh percaya ke semua itu? Nanti dana tak sampai, macam mana?"

Saya senyum. Saya jawab di sini sahaja. Semua orang boleh baca.

Jawapan saya ringkas sahaja.

Tanya Allah, kepada yang mana satu, kita mahu salurkan bantuan. Selepas tanya Allah, hati tenang dengan keputusan itu, terus salurkan bantuan. Jangan tunggu lama-lama.

Jika kita sandarkan pada kekuatan dan ilmu kita yang sempit, kita tak akan tahu siapa yang cuai, siapa yang curang, siapa yang culas. Siapa yang jujur, siapa yang amanah, siapa yang ikhlas. Semua orang ada nafsu dan akal. Semua orang tahu nilai duit apatah lagi apabila ia sangat banyak.

Jika kita tidak yakin lagi (sudah tanya Allah pun masih tak yakin lagi, memang nak kena ni), minta Allah sampaikan juga kepada OKB walaupun mungkin saluran bantuan itu bermasalah. Allah tahulah bagaimana menyelesaikan masalah kecil itu.

‪#‎teknikBAD‬.
‪#‎KomunikasidenganAllah‬

No comments:

Post a Comment