Sunday, December 21, 2014

#KisahSuksesBAD - Allah Tukar Jadual Program.

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebenarnya, pada hari Rabu lepas, saya diamanahkan menyampaikan kuliah Maghrib di Perkhemahan Remaja Muslim, di Masjid al-Hidayah, Sg Penchala.

Saya sebenarnya kurang mahir memberi ceramah, walaupun dianggap sebagai ustaz. Well, kemahiran seseorang itu berbeza-beza. Mungkin ada sedikit bakat bercakap di khalayak ramai, namun saya lebih suka mengurangkan pendedahan diri di khalayak dari segi bercakap.

Saya tetap terima dengan anggapan ia adalah tugas dan amanah saya. Namun, di dalam hati tetap BAD supaya Allah permudahkan urusan saya nanti dan memberikan jalan terbaik.

Tiba hari program. Hati saya berdebar. Bertambah-tambah saya lakukan BAD supaya urusan lancar.

Hari itu sepatutnya saya dan isteri tidak ke mana-mana. Namun, petangnya isteri mengajak ke klinik untuk pemeriksaan kesihatan. Batuk beliau agak teruk akhir-akhir ini.

Tempoh di Klinik Pakar nampaknya agak lama. Semakin hampir waktu Maghrib. Saya menelefon penganjur memaklumkan kondisi saya.

Tiba-tiba penganjur bersetuju dengan ketidakhadiran saya Maghrib itu, malah menyuruh saya mengisi slot Qiamullail dan Kuliah Subuh pula.

Allahu. Saya tidak tahu mengapa, tetapi hati saya rasa lega. Lebih lega berbanding menerima tawaran kuliah Maghrib.

Allah tukar program saya ke acara yang lebih baik untuk saya. Alhamdulillah.

Selepas program, feedback penganjur mengatakan mereka berpuas hati. Thumma alhamdulillah.

BAD menjadikan hati lebih tenang meski cabaran mendatang.


No comments:

Post a Comment