Wednesday, December 10, 2014

#KisahSuksesBAD - Allah Ganti Acara yang Lebih Baik

#KisahSuksesBAD - 9 Disember 2014 - Allah Ganti Program yang Lebih Baik

Bismillahirrahmanirrahim.

Petang. Saya masih di ofis menyelesaikan sedikit kerja saya. Tiba-tiba satu panggilan masuk.

Koordinator dari SME Bank menelefon.

"Boleh saya bercakap dengan owner Syabab Variety Services?"

"Ya, saya. Ada apa ya?"

"Saya dari SME Bank, untuk Program Pemerkasaan Usahawan Bumiputera. Kami mahu bertanya adakah tuan masih menjalankan perniagaan? Perniagaan apa? Sudah berapa tahun?"

"Oh, kedai saya itu sudah tutup. Sayang sekali. Setakat ini, belum ada perniagaan betul-betul lagi. Masih bermula semula. Bila programnya?"

"Esok pagi dalam 1 jam atau 2 jam. Lebih berbentuk business coaching dan sharing bagaimana kami dapat membantu usahawan bumiputera. Kami pilih tuan secara rawak melalui panggilan telefon. Ini program terakhir untuk tahun ini."

Semasa berbual ini, saya sudah BAD, bertanya Allah, sama ada saya patut pergi ataupun tidak program ini. "Ya Allah, perlukah aku pergi? Aku tak ada apa-apa acara esok." Allah datangkan rasa dalam hati saya. Ilham segera datang.

"Ah, sayang betul. Saya rasa macam tidak dapat pergi esok. Agak terdesak juga dan saya susah buat keputusan dalam masa singkat," saya membalas meskipun saya tahu saya tiada acara khusus esok.

"Selepas ini memang tiada program yang serupa?"

"Ada, tapi untuk usahawan dari Johor dan Malaysia Timur."

Saya mengangguk walaupun tiada sesiapa yang nampak. Sebenarnya sukar menolak peluang hadir majlis ilmu dan business coaching secara terpijak sebegini. Orang lain berpusu-pusu mahu pergi dan mahu dapatkan kelebihan untuk bisnes masing-masing. Saya boleh pula menolak. Terdetik sekejap rasa rugi.

Kemudian, saya geleng kepala. Allah sudah tentukan yang terbaik. Saya harus akur. Sebelum mengakhiri perbualan, koordinator itu berkata, "Jika ada usahawan lain yang membatalkan appoinment, saya akan hubungi tuan semula untuk selitkan."

"Baik. Terima kasih ya!"

Rupa-rupanya ada rancangan lain yang Allah mahu beri. Mungkin ada urusan yang lebih penting.

Malam itu, rakan saya tiba-tiba menelefon mengajak berjumpa. Mahu berbincang berkenaan penubuhan NGO esoknya. Baru saya tahu mengapa saya berat hati.

Esoknya, iaitu hari ini, 10 Disember 2014, Allah ganti sekali lagi dengan acara lain yang sebenar. Iaitu sembang bisnes dan networking bersama Tuan Abu Hassan Ashaari Ismail, salah seorang abang besar pengedar buku di kawasan Bangi, Putrajaya dan Kajang. Baca #KisahSuksesBAD Sarapan Pagi Percuma.

Selepas pulang dari Huffaz Bistro, saya tersenyum simpul mengenangkan baiknya Allah menukar program 1 jam PUB kepada coaching bisnes yang lebih customised kepada diri saya dan bisnes saya.  Bukan dapat coaching bisnes sahaja, dapat network baru, dapat gosip penerbitan baru, dapat skill baru, dapat trik dan pengalaman orang lama bisnes buku dan macam-macam lagi.

Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment